Vai matracis ietekmē miega kvalitāti?

Kvalitatīvs matracis ir vērtīgs ieguldījums veselībā, labsajūtā un dzīves kvalitātē. Nepilnvērtīgs miegs vai miega trūkums izraisa nogurumu, atmiņas un uzmanības traucējumus, bet ilgtermiņā veicina arī svara pieaugumu, ādas problēmu rašanos un priekšlaicīgu novecošanos. Turklāt, miegs ir viens no imūnsistēmas pamatiem un tā trūkums paver durvis dažādām vīrusu infekcijām.

Vai Tavs matracis Tev nodrošina iespēju atjaunoties pēc darba dienas?

Matracim ir svarīga loma enerģijas un vitalitātes atgūšanā. Bieži tiek uzskatīts, ka kvalitatīvs matracis ir dārgs, bet netiek pievērsta uzmanība tam, ka matrača iegāde ir ilgtermiņa ieguldījums – līdz 10 gadiem un matraci izmantosi katru nakti. Tālāk pastāstīšu, no kā ir atkarīga matrača cena un kam būtu jāpievērš uzmanība, izvēloties matraci.

Kādēļ lēts matracis nav piemērots ikdienas izmantošanai?

Matraču cenas ir ļoti atšķirīgas – tās ir atkarīgas no ražotāja, izmantotajām tehnoloģijām, atsperu sistēmas, pildījuma un oderējuma materiāla. Arī lētākiem matračiem ir savs pielietojums, piemēram, tos var novietot viesu istabā vai vasarnīcā, kur gada laikā tie netiek izmantoti regulāri. Tomēr ikdienas lietošanai izvēlēties šādu matraci nav ieteicams.

Pat, ja sākumā matracis var šķist ērts un piemērots, ilgu laiku tas nekalpos, bet pēc dažiem gadies sāks ietekmēt arī miega kvalitāti. Kvalitatīvs matracis kalpos vismaz 9-10 gadus.

Kā ķermeņa svars ietekmē matrača izvēli?

Matrača pamatfunkcija ir nodrošināt pareizu ķermeņa stāvokli atpūtas vai miega laikā. Ērts un pieguļošs matracis nav nedz pārāk mīksts, nedz arī pārāk ciets.  Matrača cietības pakāpe ir gaumes lieta, taču cilvēkiem ar lielāku svaru (virs 90 kg), biežām muguras sāpēm vai sportiskāka dzīvesveida piekritējiem ieteicams izvēlēties cietāku matraci.

Matrača augstums ir atkarīgs no tā uzbūves un materiālu izvēles – matrači ar atsperēm parasti ir augstāki. Jo lielāks ķermeņa svars, jo augstāks var būt matracis. Protams, arī cilvēki ar mazu svaru var izvēlēties augstāku matraci, taču cilvēkiem ar lielāku ķermeņa svaru augsts matracis ir priekšnoteikums kvalitatīvai atpūtai un miegam.

Kādēļ VAJADZĪGI virsmatrači?

Ja iegādātais matracis ir pārāk ciets vai mīksts, to var atrisināt ar virsmatrača palīdzību. Te gan jāpiebilst, ka tas nav ilgtermiņa risinājums. Taču virsmatracis ir lielisks īstermiņa risinājums arī dīvāngultai – pēc izmantošanas, to var ērti sarullēt un novietot skapī vai veļas kastē zem gultas. Virsmatracis pagarina arī gultas matrača kalpošanas laiku un tas palīdz uzturēt matraci tīru.

Kā pagarināt matrača kalpošanas laiku?

Lai pagarinātu matrača kalpošanas ilgumu, ieteicams samainīt vietām galvgali un kājgali un pagriezt matraci uz otru pusi ik pēc trīs mēnešiem. Tikai apgriešana uz otru pusi maksimālu efektu nenodrošina, tāpēc galvgaļa un kājgaļa samainīšana vietām būtu jāveic regulāri. Pie tam – šī manipulācija pagarina matrača kalpošanas laiku.

Pastāv maldīgs uzskats, ka matracis ir jātīra ārā, izsitot visus netīrumus un putekļus. Ar to ir jābūt piesardzīgam, bet vislabāk izvairīties no šīm darbībām pavisam, jo tādā veidā var deformēt matrača atsperes un iekšējā pildījuma slāņus.

Drīzāk ieteicams matraci no abām regulāri tīrīt ar putekļu sūcēju. Lai noņemtu traipus, jāizvēlas līdzeklis ar zemu hlora saturu, lai nesabojātu matrača apšuvumu. Ūdeni uz matrača liet nedrīkst. Drošības apsvērumu dēļ nav ieteicams matraci gludināt vai izmantot gultu kā gludināmo dēli.

Matraci ir ieteicams no abām pusēm regulāri tīrīt ar putekļu sūcēju.

Laba un veselīga miega noteikumi:

·        Vidējais miega ilgums naktī pieaugušajiem var svārstīties no 7 līdz 9 stundām. Miegam nav ieteicams veltīt nedz mazāk, nedz arī vairāk laika. Kā noskaidrot, vai miegs ir pietiekami kvalitatīvs? Liela daļa viedo aproču un gudro pulksteņu nodrošina miega analīzi – kopējo ilgumu, dziļā miega ilgumu, utt.

·        Katru vakaru būtu jādodas gulēt vienā un tajā pašā laikā, jo tas atvieglo aizmigšanu.

·        Ja, tomēr rodas grūtības iemigt, ieteicams dienas laikā vairāk uzturēties svaigā gaisā, papildināt ikdienu ar fiziskām aktivitātēm un sportu. Pilnīgi pietiks ar nesteidzīgu pastaigu.

·        Tāpat ir svarīgi rūpēties par to, lai istabā būtu klusums, tumsa un vēss gaiss. Parūpējies par šiem nosacījumiem, jo Tavs miegs nosaka ne tikai to, cik labi jutīsies nākamajā dienā, bet arī smadzeņu un muskuļu veiktspēju. Parūpējies par sevi!

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.